13.8.2018
Liisa

FASCIA JA FASCIAMANIPULAATIO

Tänä päivänä puhutaan paljon fasciasta, eli tutummin lihaskalvo tai peitinkalvo. Fascia voidaan jakaa kolmeen osaan; pinnalliseen, syvään sekä sisäelimiin liittyvään fasciaan. Tässä tekstissä käsitellään nyt syvää fasciaa. Syvä fascia sijaitsee lihasten päällä, jonka jälkeen tulee ihon eri kerrokset mm. pinnallinen fascia. Fascia on koko kehon alueella.

Fascia on hyvin hermotettu rakenne. Siinä on paljon enemmän soluja, jotka aistivat asentoa sekä liikettä lihakseen, nivelsiteisiin tai jänteisiin verrattuna. Lihassolut kiinnittyvät 70% jänteiden kautta luuhun ja loput noin 30% syvään fasciaan. Tämä tarkoittaa sitä, että fascialla on suuri osuus liikkeen, voimantuoton ja asentotunnon kannalta.

Fascian toiminta voi kuitenkin häiriintyä mm. yksipuolisen työskentelyn, leikkausten tai erilaisten traumojen vuoksi. Fascian toimintahäiriöissä liukuminen eri kudosskerrosten välissä heikkenee paikallisesti mikä aistitaan kipuna. (Lähde: Tiina Lahtinen.Suopanki 2018)

Fasciamanipulaatio ® on fysioterapeuttien ja lääkärien käyttämä manuaalinen (käsin tehtävä) menetelmä, jonka tarkoituksena on löytää tarkka fascian alue joka rajoittaa liikettä tai tuottaa kipua. Menetelmässä ensin haastatellaan asiakas, tehdään liiketestit sekä palpoidaan haastattelun ja testien pohjalta ns. kiinni olevat pisteet. Tämän jälkeen valitaan max. 6 kiinni olevaa pistettä jotka käsitellään. Itse käsittely kestää noin 2-4 min/piste. Usein ensimmäiset tulokset näkyvät jo yhden käsittelykerran jälkeen, mutta yleensä käsittelykertoja tarvitaan useampia. Käsittely tuntuu yleensä melko epämiellyttävältä, mutta on tutkitusti tehokas hoitomuoto.

Minä olen vasta käynyt ensimmäisen fasciamanipulaatio -koulutuksen, seuraava on tulossa syksyllä. Tällä hetkellä olen hoitanut menetelmällä erilaisia tuki- ja liikuntaelinten kiputiloja, voimattomuuksia sekä liikerajoituksia. Omat kokemukset fasciamanipulaatiosta ovat hyvät verrattuna esimerkiksi hieronnan yhteydessä tehtäviin fasciakäsittelyihin. Fasciamanipulaation tulokset näkyvät yleensä nopeasti sekä pysyvät pitkään. Käsittelyihin tulevat asiakkaat ovat usein sellaisia, joilla on pitkään ollut erilaisia kipuja sekä ongelmia ja he ovat kokeilleet ongelmiinsa monenlaisia hoitokeinoja eikä mistään ole ollut pitkäaikaista vaikutusta. Nämä asiakkaat ovatkin hyötyneet parhaiten fasciamanipulaatiosta.

Tässä yksi asiakaskokemus: "Alunperin menin fysioterapiaan työterveyslääkärin lähetteellä alaselkäkipujen vuoksi. Terapiasta oli apua, mutta jokin sai kropan koko ajan vaan jumiin vaikka kuinka ohjeiden mukaan toimin. Liisa ehdotti sitten, että etsitään syytä syvemmältä ja kokeillaan faskiamanipulaation tehoa. Tiesin jo etukäteen, että kaikki mikä liittyy faskioihin ei ole heikkohermoisen tai kivulle yliherkän hommaa.. Otin "haasteen" vastaan, koska tiesin, ettei mikään kipu tms vedä vertoja sille, mitä olin monta vuotta kärsinyt vääntyneen akillesjänteen, alaselän ja kiertäjäkalvosimen kanssa. Pikkuhiljaa, useilla hoitokerroilla, Liisa kävi piste pisteeltä koko kroppani läpi. Voi sitä euforista tunnetta, kun vuosikaudet kirranneet pisteet aukesi! Välillä itkettiin ja huudettiin ja sitten naurettiin, kun oli vaan niin hyvä olla! Hoidon avulla minulta ovat hävinneet seuraavat suuriakin tuskia tuottaneet vaivat: migreeni, kiertäjäkalvosin eli olkapää kivut sekä selkä ja takareidet toimii. Tämä näkyy mm siinä, että pystyn nyt treenaamaan täysipainoisesti salilla, työstä ei tarvitse olla pois selkä/olkapää kipujen vuoksi ja muutenkin olo on terveempi ja ryhti suora! " Kiitos!!!!

Kuvissa asiakas näyttää, miltä kyykky näytti ennen ja miltä nykyisin. Ylempi kuva mallintaa ennen ja alempi kuva näyttää kyykyn onnistumista nykyisin.