Hei tonttu-ukot hyppikää, nyt on riemu raikkahin aika!

19.12.2017
Liisa

Näin joulukiireiden keskellä ajattelin teille kertoa vähän stressin vaikutuksesta kehoon ja kehonhuollosta. Tähän en laita mitään lähteitä, vaan nyt kerron ihan maalaisjärjellä työn ja omasta kokemuksesta. Näytti ilmeisesti muillakin kollegoilla aihe olla ajankohtainen, kun sattumoisin löytyi muillakin materiaalia aiheeseen liittyen.

Mietitäänpä ensin minkä takia stressi ja kehohuolto ovat samassa kirjotuksessa. Noh, kuinka monella on tällä hetkellä kiire? ”Pitäisi ehtiä käydä töissä, tehdä jouluostokset, siivota talo, kokata ja hitsi ne treenitkin olis sekä lapset pitäisi kuskata harrastuksiin. Unetkin ovat jonnekin karanneet, pää on kipeä sekä lihakset ihan jumissa. No, en nyt joulun aikana treenaa kuin HIIT -treenejä ja käyn lenkillä, niin ei lihakset katoa eikä nouse paino. Tammikuussa alkaa sitten kunnon rääkki!” Sitten maaliskuussa ollaan taas ihan jumissa, koetaan huonoa omatuntoa heikosta kehonhuollosta ja se rääkki loppui siihen.

Tässä hieman kärjistettynä, mutta tämä on aika yleistä. Vai kuulostaako sinusta tutulta? No miten tällaista tilannetta voidaan sitten ennaltaehkäistä? Ihan ensiksi, lohdutukseksi voin kertoa, että ei ne lihakset sieltä mihinkään katoa eikä se rasvamassakaan sieltä ihan parissa viikossa kasva. Sitähän sanotaan, että ei ole väliä mitä tekee joulun ja uudenvuoden välillä, mutta sillä on väliä mitä tekee uuden vuoden ja joulun välillä! Sitten tammikuussa olisi hyvä aloittaa maltilla, vaikka motivaatio olisikin hyvä.

Kaikilla meillä on varmasti joskus ollut stressiä ja jokaisella se vaikuttaa erilain. Meidän keho tarvitsee toimiakseen monipuolista liikuntaa, lepoa ja ravintoa sopivassa suhteessa. Stressin aikana keho ei palaudu, jolloin myös mm. lihaskireydet lisääntyvät sekä uni heikkenee. Tällöin olisi hyvä pystyä karsimaan stressiä lisääviä tekijöitä tai ainakin pilkkomaan tehtäviä riittävästi. Toisille se treenaaminen vähentää stressiä, mutta siinä vaiheessa, kun lihas ei palaudu, olisi hyvä miettiä treenien keventämistä tai vähentämistä.  Esimerkiksi näin joulunaikana leppoisat kävelylenkit ja kehonhuolto riittävät. Kehonhuolto voi sisältää mm. venyttelyä, liikkuvuusharjoittelua ja fasciarullausta. Kehonhuollossa voidaan keskittyä ongelma-alueisiin, jolloin aikaa jää muuhunkin.

Minullakin ennen vaivasi lihaskivut etenkin yläselän sekä säärien alueella. Tähän minulla on auttanut, että teen kehonhuoltoa ongelma-alueille päivänmittaan. Pohkeet venyttelen koirien ulkoilua vahtiessa, työpäivän aikana asiakkaiden välissä liikutan selkärankaa kaikkiin liikesuuntiin ja tietokoneella olen usein jumppapallon päällä, illalla tv:tä katsellessa tai suihkussa venyttelen takareidet. Välillä teen myös rullausta ja hieron lapojen väliä pikkupallolla. Tähän kuulostaa menevän aikaa hurjasti, mutta todellisuudessa kokonaisuudessaan aikaa vie 5-15min/päivä. Ei siis kovin kauan vai mitä?

Tässä oli minun vinkkini kehonuoltoon ja joulustressin vähentämiseen, toivottavasti joku näistä hyötyisi :)

Tästä vielä loppuun meidän kehonhuollon lempiliikkeet, joita voi kokeilla!  

  

Ps. Kokeilessanne liikkeittä, suosittelen laittamaan tonttulakin päähän ja ottamaan kuvia. Tutkimuksen mukaan tonttulakki poistaa välittömästi stressiä! Tutkimus suoritettiin äitillä, joka teki kärttysenä hommia. Heti, kun "pakotettuna" sai tonttulakin päähänsä niin alkoi hymy irrota ja stressi hälveni! Siis ihan selkeästi tarkka ja vedenpitävä tutkimustulos.

Rauhallista Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta kaikille! 

Toivoo Liisa ja Tiina

Ajanvaraus

Varaa aika omalle fysioterapeutillesi numerosta 050 5234 649 tai nettiajanvarauksen kautta.

Uusimmat aiheet

Fascia ja fasciamanipulaatio

FASCIA JA FASCIAMANIPULAATIO Tänä päivänä puhutaan paljon fasciasta, eli tutummin lihaskalvo tai peitinkalvo. Fascia voidaan jakaa kolmeen osaan; pinnalliseen, syvään sekä sisäelimiin liittyvään fasciaan. Tässä tekstissä... Lue lisää »