Kipupotilas fysioterapeutin vastaanotolla

23.1.2018
Tiina

Kipu koetaan yleensä epämiellyttäväksi tuntemukseksi, josta halutaan päästä mahdollisimman pian eroon. Kannattaa kuitenkin muistaa, että kipuaisti on meille elintärkeä, koska se ilmoittaa kudosvauriosta ja varoittaa meitä loukkaamasta itseämme lisää. Joskus kipu kuitenkin ei helpotakaan, vaikka alkuperäinen kudosvaurio (esim. lihaksen tai jänteen revähdys) on jo parantunut. Tämä johtuu siitä, että kipu koetaan aivoissa ja sen lisääntymiseen tai vähenemiseen liittyy lukuisia eri tekijöitä. Meille kaikille on tuttua, että kipu tuntuu vähemmän silloin, kun meillä on hauskaa seuraa ja olemme hyvällä mielellä. Kipua pahentavista tekijöistä yleisimpiä ovat stressi, liian vähäinen uni ja matala mieliala. Kudosvaurio paranee yleensä muutamasta päivästä muutamaan kuukauteen. Kroonisen kivun rajana pidetään yleensä kolmea kuukautta. Jos kipu ei siinä ajassa ala helpottamaan, on usein kiputilaa pahentamassa jotain muutakin tekijöitä kuin alkuperäinen vamma tai vaiva.

Fysioterapeutin vastaanotolle tullaan yleensä silloin, kun kyseessä on tuki- ja liikuntaelimissä tapahtunut kudosvaurio, esim. selän nitkahdus tai olkapään rasitusvaiva. Akuutin kivun hoitamisessa on tärkeää saada kipu helpottamaan mahdollisimman nopeasti, jolloin kroonistumisen uhka vähenee. Kaikkein tärkeintä on saada asiakas säilyttämään tai palauttamaan normaalielämän aktiivisuus tavalla tai toisella. Kipua aiheuttavien liikkeiden liiallinen välttäminen usein pahentaa tilannetta ja estää elimistöä korjaamasta tapahtunutta kudosvauriota. Yksilöllisesti suunniteltu ja hyvin ohjattu liiketerapia on monissa eri tuki- ja liikuntaelinvaivoissa todettu tutkimuksissakin tehokkaimmaksi parannuskeinoksi (mm. olkapään ja selän kuntoutuksessa). Apukeinoina nopeassa kivun lievityksessä voidaan käyttää erilaisia lihasten, lihaskalvojen, hermojen ja nivelten tai rangan käsittelyjä ja vaikkapa akupunktiota. Myös erilaisista sähköhoidoista, kylmä- tai lämpöhoidoista voi olla apua.

Jos kipu on jatkunut jo vuosia, on yleensä epärealistista odottaa sen loppuvan kokonaan. Mutta asiakkaan kanssa yhdessä pohtimalla voidaan löytää keinoja helpottaa oloa ja oppia pärjäämään kivun kanssa. Mietitään keinoja, joilla unta ja mielialaa voisi parantaa ja miten voisi tuoda mahdollisimman paljon iloa tuottavia asioita elämään. Niitä fysioterapian keinoja, jotka asiakas on todennut helpottaviksi ja rentouttaviksi, voidaan edelleen jatkaa sopivin väliajoin. Hengitys- ja rentoutusharjoituksia kannattaa opetella tekemään omatoimisesti ja vaikkapa Youtubesta helposti löytyvien ohjausvideoiden avulla. Toisilla auttaa keskustelu vertaisryhmissä, joita löytyy ainakin kaupungeista (Suomen Kipu ry).

Kivun hoitamisen ammattilaisia ovat lääkärit, sairaanhoitajat, psykologit sekä fysio- ja toimintaterapeutit. Meillä kaikilla on omat menetelmämme asiakkaan kivun helpottamiseksi, mutta usein tarvitaan monen ammattilaisen yhteistyötä parhaan tuloksen saavuttamiseksi.  Nykyisin pyritään pitkäaikaisen kivun hoidossa käyttämään mahdollisimman paljon ei-lääkkeettömiä keinoja, koska niiden haittavaikutukset ovat huomattavasti vähäisempiä kuin lääkkeiden.

Fysioterapeutti on parhaimmillaan asiakkaan kivun hoidossa rinnalla kulkija ja asiakkaan omien ratkaisujen tukija. Kipufysioterapia on aina yksilöllistä ja asiakaslähtöistä. On tärkeää saada asiakkaan ja fysioterapeutin välille hyvä terapeuttinen suhde, joka luo turvallisen pohjan kivun hoidolle.