Olkapään teeman päätös :)

9.11.2017
Liisa

Heippa! 

Taas on syksy hujahtanut jo marraskuuhun ja on aika viimeistellä meidän olkapääteema. Aloitimme olkapään teemalla, koska se on fysioterapiassa yleisin kuntoutettava vaiva. Vielä meidän blogi ja kuvaustaidot eivät ole ihan huippuluokkaa, mutta eiköhän tässäkin kehitytä! Apua ollaan onneksi saatu perheeltä ja Tiina kävi myös some -kursseilla.

Videoilla käytiin läpi olkapään kivun syntymisen syytä, hyvää olkapään asentoa sekä lavanhallinnan harjoituksia. Ensimmäisestä olkapään kuntoutuksen vaiheesta puuttuvat vielä vahvistavat harjoitteet. Tässä vaiheessa voidaan tehdä isometrisiä eli pitoharjoituksia esimerkiksi kuminauhan avulla. Harjoitteet tehdään aina kivun sallimissa rajoissa, omien tuntemusten mukaisesti. Tässä ovat esimerkkinä ulkokierto, loitonnus ja etunosto harjoitteet, joista kuvat alempana. Näitä liikkeitä voidaan tehdä myös myöhemmässä vaiheesa.

Pitoharjoitteiden suorittaminen:

- Tee harjoitteet 4 kertaa

- Vie yläraaja siihen asti kuin kipu antaa myöten

- Pidä vastusta 45sek (Huomioi omat tuntemukset!)

- Rauhallinen palautus

-2min lepo, jonka aikana voit tehdä rentoutusta (kuva alempana)

Kun kipu on helpottanut, voidaan siirtyä dynaamisiin harjoitteisiin. Dynaamiset harjoitteet tehdään kuitenkin edelleen rauhallisesti, keskittyen hitaaseen palautusvaiheeseen. Tässäkin vaiheessa omien tuntemusten kuunteleminen on tärkeää! Harjoittelun tulisi edetä siten, että kuormitusta pystytään lisäämään pikkuhiljaa. Alussa voidaan tehdä toistoja sekä sarjoja vähemmän ja pitää vastusta kevyempänä. Dynaamisen harjoitteluun kuuluu myös liikkuvuusharjoittelu, joista kuvat alempana. Jatkossa vastusta lisätään aina siihen saakka, kunnes voidaan tehdä haastavampia harjoituksia.

Dynaamiset harjoitteet:

- Toistoja tehdään 15-20kpl

- Sarjoja 3-4

- Riittävän pitkä lepotauko

- Huomioi palauttava lihastyö!

Tässä olivat olkapään kuntoutuksen kaksi ensimmäistä vaihetta. Kuntoutukseen vielä kuuluu vaiheet 3 ja 4, eli näissä vaiheissa muutetaan kuntoutusta haastavemmaksi jolloin ns. viimeistellään olkapään toimintakyky vaivaa aikaisemmalle tai jopa paremmalle tasolle. 

MIkähän voisi olla seuraava aihe? Pitäisiköhän talvea ajatellen siirtyä miettimään kaatumisen ehkäisyä? 

ps. meille on tulossa ensi viikolla lahjakortteja myyntiin, vaikka pukinkonttiin! 

Ajanvaraus

Varaa aika omalle fysioterapeutillesi numerosta 050 5234 649 tai nettiajanvarauksen kautta.

Uusimmat aiheet

Fascia ja fasciamanipulaatio

FASCIA JA FASCIAMANIPULAATIO Tänä päivänä puhutaan paljon fasciasta, eli tutummin lihaskalvo tai peitinkalvo. Fascia voidaan jakaa kolmeen osaan; pinnalliseen, syvään sekä sisäelimiin liittyvään fasciaan. Tässä tekstissä... Lue lisää »